Bioscoop voor iedereen in Amsterdam Nieuw-West

Ervaringen

In 2016 komen Carlo Dias, Aydin Dehzad en Bas Broertjes – alle drie werkzaam in de filmwereld én opgegroeid in Amsterdam Nieuw-West – elkaar tegen op het filmfestival in Cannes. Al pratend over hun geliefde wijk ontdekken ze nog een gezamenlijke deler: het gemis van een bioscoop in hun stadsdeel Nieuw-West. ‘Als kind ging ik nooit naar de bioscoop. Een half uur op de fiets naar het centrum van Amsterdam, dat deed je niet’, legt Aydin uit.

Carlos, Aydin en Bas besluiten hier verandering in te brengen en richten Oxville Cinema op. Oxville is een letterlijke vertaling van Osdorp. De bioscoop moet niet alleen een plek voor entertainment worden, maar heeft ook een belangrijke, sociale functie.

De heren van Oxville Cinema vinden een partner in Theater de Meervaart. Vanuit de blauwe zaal beginnen ze met de vertoning van films: ‘In eerste instantie selecteerden we de films te veel vanuit onze eigen belevingswereld. We kozen voor zware, maatschappijkritische films – deze sloegen totaal niet aan. Niemand zat te wachten op films over onderdrukking.’ De drie besluiten hun aanpak om te gooien en vragen buurtbewoners mee te denken: ‘Mensen bleken juist bij een bioscoopbezoek al hun sores te willen vergeten. Of er dan een grote Hollywood titel of Arthouse film wordt getoond, dat maakt niet uit! En dus bieden we van alles aan: van films over klanken uit Indonesië en de Surinaamse cultuur tot kaskrakers en documentaires over de rechten van een LGBTQ-community in Georgië.’

Langzaamaan groeit de bekendheid van Oxville in Nieuw-West en worden de bewoners naar de bioscoop getrokken: ‘Ons publiek gaat niet vanzelfsprekend naar de bioscoop. Je moet ze echt verleiden door de drempel te verlagen: lage prijzen en een aanbod van films die hen aanspreken, helpen hierbij. Zo creëer je een plek waar zij zich ook op hun gemak voelen.’

Om hun doelgroep te bereiken, werkt Oxville samen met verschillende lokale organisaties, zoals Huis van de Wijk, Vrouw en Vaart en Cordaan. Deze mond-op-mond reclame werkt goed voor Oxville: Vooral de buurthuizen blijken echte ambassadeurs. Via via weten steeds meer mensen ons te vinden. We hebben zelfs al vaste bezoekers die ons bellen wanneer de volgende film draait. Zij hebben ons echt in het hart gesloten.’

Ondanks het enthousiaste onthaal door de bewoners weten Aydin, Carlos en Bas ook dat het opzetten van een buurtinitiatief niet zonder slag of stoot gaat: ‘Helaas zijn we zijn net onze ruimte bij Theater de Meervaart kwijtgeraakt. We kregen te weinig ruimte om films te vertonen. Terwijl juist die continuïteit voor onze doelgroep zo belangrijk is.’ Toch laten de mannen zich door deze tegenslag niet uit het veld slaan: ‘We hebben een groot projectiescherm aangeschaft en gaan films vertonen in buurthuizen. Door de buurt in te gaan hopen we nog dichterbij onze doelgroep te komen. De bijdrage van het Buurtfonds maakt dit mogelijk!’

“‘In onze bioscoop wordt een brug geslagen tussen de eigen belevingswereld en de wereld buiten Nieuw-West. Hier worden jongeren geïnspireerd door verhalen en kun je ontmoetingen tussen verschillende groepen initiëren.’”